کتاب آموزش مهارتهای زندگی (1)دوره دبستان رشد هیجانی،اجتماعی،شناختی و «خود» نویسنده آن ورنون ترجمه مهرداد فیروزبخت توسط انتشارات دانژه به چاپ رسیده است.
مجموعه 3 جلدی مهارت های زندگی که بر اساس نظریه رفتاردرمانی عقلانی هیجانی آلبرت الیس طراحی شده، در واقع برنامه ای برای پیشگیری از ایجاد مشکلات فکری، احساسی و رفتاری دانش
آموزان مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان است. دانش آموزان در هر مجلد با اجرای چند فعالیت، مهارت های لازم برای خودپذیری، ایجاد و حفظ روابط، حل مسئله، تصمیم گیری و کنار آمدن با
هیجانات مشکل آفرین را یاد می گیرند. تمرین ها و مهارت ها به فراخور گروه سنی و رشد شناختی دانش آموزان تنظیم شده اند و راه و رسم رسیدگی به مشکلات زندگی و رشد را به دانش
آموزان یاد می دهند. فعالیت ها، در کلاس درس یا در گروه های کوچک قابل اجرا هستند. مجری آن ها نیز می تواند مشاور مدرسه یا یکی از معلمان باشد. در ضمن، تمرین ها با کمی جرح و تعدیل
در مشاوره های انفرادی با کودکان و نوجوانان قابل استفاده اند.
فهرست کتاب
مقدمه
کلاس اول – رشد خود
فعالیت
من میتوانم آنها میتوانند
۲. دوست دارم خودم باشم
دارم بزرگ میشوم
یک نمونه
رشد هیجانی
فعالیت
احساسات عالی
۲. احساسات بد
عمل کردن به احساسات
من میترسم
رشد اجتماعی
فعالیت
دوست شدن
دوست شدن و نگهداشتن دوستیها
بیا تقسیم کنیم
با من دوست میشوی؟
رشد شناختی
فعالیت
آیا حق انتخاب دارم؟
پیامد چیست؟
راهحلها، راهحلها
باید چه کار کنم؟
کلاس دوم – رشد خود
فعالیت
برای من به طرف «ز» بچرخان
این من هستم!
من مهم هستم!
آن را بده به من!
رشد هیجانی
فعالیت
تجربههای جدید
احساس حماقت میکنیم!
مدیریت عصبانیت!
خیلی یا یک کم؟!
رشد اجتماعی
فعالیت
تمام خانوادهها
۲. حقایق دوستی
دوستانی با هر شکل و هیکلی
حلقههای دوستی
رشد شناختی
فعالیت
مسئله چیست؟
آیا حقیقت است؟
تصمیمات، تصمیمات، تصمیمات
گزینههای دیگر
کلاس سوم – رشد خود
فعالیت
کی هستم، چطور عمل میکنم
كاملاً كامل
یک، دو، سه، من
کی من؟ بله تو!
رشد هیجانی
فعالیت
چه احساسی دارم؟
درست کردن احساسات
مضطرب بودن
احساس خوب، یک کم خوب یا نه خیلی خوب
رشد اجتماعی
فعالیت
کارهای پسرانه کارهای دخترانه
با هم بهتر
3. یک دوست پیدا کن
4. انتخابم نکردند
رشد شناختی
فعالیت
تصمیمات بزرگ، کوچک یا بینابین
2. چه اتفاقی میافتد اگر؟
3. حلش کن
به خاطر فکرت است
کلاس چهارم – رشد خود
فعالیت
فقط یک اشتباه بود
کل وجودم
مهر تأیید
من کسی هستم که
رشد هیجانی
فعالیت
تحمل تمسخر
جنگیدن با نگرانیها
نمیتوانم انجامش بدهم
راهحلهای غم
رشد اجتماعی
فعالیت
با هم میتوانیم
برای من قلدری نکن
چند نکته درباره تحقیر
قواعد روابط
رشد شناختی
فعالیت
دید یک بعدی
بلندمدت و کوتاهمدت
واقعاً عاقلانه
مشکلات و راهحلها
کلاس پنجم – رشد خود
فعالیت
تحت تعقيبه: بچهای مثل من
خطای من
من غير من
من كدام هستم؟
رشد هیجانی
فعالیت
رها شده و تنها
آنها نمیتوانند در تو ایجاد کنند
چرا این احساسی را دارم؟
مسخره شده و مطرود شده
رشد اجتماعی
فعالیت
همکاری میخواهد
دعوا با دوستان
به هم ریختن به خاطر مسخره شدن
از دریچه چشم آنها
رشد شناختی
فعالیت
این یک انتخاب است
آیا معقول است؟
واکنش زنجیری
تصمیمات سؤال برانگیز
کلاس ششم – رشد خود
فعالیت
من کی هستم؟
بیشتر شدن عذابها
نقاط قوت، نقاط ضعف
عقربه خود
من نمیتوانم کامل باشم
رشد هیجانی
فعالیت
من این طوری احساس میکنم تو آن طوری احساس میکنی
عوض کردن احساسات
شکار خوش حالی
احساس درباره خانواده
احساسش کن، انجامش بده
رشد اجتماعی
فعالیت
دوست بهتری بودن
کی به کی چی گفت؟
کلاس اول
دارم بزرگ میشوم – کاربرگ
یک نمونه – کاربرگ
احساسات عالی – کارتها
احساسات بد – کارتها
بيا تقسیم کنیم – نمودار
پیامد چیست؟ – نمودار
کلاس دوم
من مهم هستم!- نمودار
دوستانی با هر شکل و هیکلی – کاربرگ
حلقههای دوستی- رفتارهای مثبت و منفی
مسئله چیست؟ – کاربرگ
تصمیمات، تصمیمات، تصمیمات – کاربرگ شکار
کلاس سوم
کی، من؟ بله تو!- تخته بازی
چه احساسی دارم؟ برگه ثبتکننده
کارهای پسرانه کارهای دخترانه – نمودار
با هم بهتر است – دستورالعملهای تیمی
با هم بهتر است – برگه مشاهده
یک دوست پیدا کن – اظهارنظرها و پاسخها
انتخابم نکردند – داستان
تصمیمات بزرگ، کوچک یا بینابین – نردبانهای تصمیم
چه اتفاقی میافتد اگر ؟ – وضعیتها
حلش کن – مراحل حل مسئله
کلام چهارم
فقط یک اشتباه بود – کارتهای نشانه
کل وجودم – نمودار
مهر تأیید – انواع
مهر تأیید – گواهینامه
جنگیدن با نگرانیها – داستان
نمیتوانم انجامش بدهم – پوستر شماره ۱
نمیتوانم انجامش بدهم – پوستر شماره ۲
نمیتوانم انجامش بدهم – صفحه بازی
نمیتوانم انجامش بدهم – کارتهای بازی
راهحلهای غم – کاربرگ
با هم میتوانیم – فهرست مشاهدهکننده
برای من قلدری نکن – سناریو
قواعد روابط – صفحه بازی
راهحل بلندمدت و کوتاهمدت – صفحه بازی
راهحل بلندمدت و کوتاهمدت – برگههای جواب
واقعاً عاقلانه – وضعیت نمایشی
مشکلات و راهحلها – مراحل حل مسئله
کلاس پنجم
تحت تعقیب بچهای مثل من – جملات ناقص
من غير من – جملات
من کدام هستم؟ – مطالعات موردی
رها شده و تنها – کاربرگ
آنها نمیتوانند احساسی در تو ایجاد کنند – سناریوها
آنها نمیتوانند احساسی در تو ایجاد کنند – کاربرگ
چرا این احساس را دارم؟ – صفحه بازی
چرا این احساس را دارم؟ – برگه وضعیتها
مسخره شده و مطرود – داستان
دعوا با دوستان – گردونه راهحل
دعوا با دوستان – کارتهای اختلاف
به هم ریختن به خاطر مسخره شدن – کاربرگ
از دریچه چشم آنها – کاربرگ
آیا معقول است؟ – پوستر علائم خطر
آیا معقول است؟ – کارتهای بازی
کلاس ششم
بیشتر شدن عذابها – پرسشنامه
بیشتر شدن عذابها – برگه اطلاعات
نقاط قوت نقاط ضعف – فهرست شخصی
نقاط قوت، نقاط ضعف – دایرهها
عقربه خود – برگه
عقربه خود – دایره
من نمیتوانم کامل باشم – سناریوها
من این طوری احساس میکنم تو آن طوری احساس میکنی – ورق بازی
عوض کردن احساسات – کاربرگ
شکار خوش حالی – کاربرگ
احساس درباره خانواده – داستان
احساسش کن، انجامش بده – کلمات احساسی
کی به کی چی گفت؟ – کاربرگ
شل کن، سفت کن – سناریو
رو در رو – صفحه بازی
رو در رو – کارتهای بازی
«ت» به جای تصمیم – کاربرگ
به فکرم عمل میکنم – کاربرگ
تأثیر چیست؟ – کاربرگ
و کتاب فوق از طریق سایت kaniketab قابل تهیه می باشد